از گذشته تا امروز

پلاستوفوم که در سال ۱۹۵۰ میلادی به جهان معرفی و عرضه شد با فاصله کمتر از ۱۰ سال به ایران راه یافت و کارخانه هایی در دهه ۴۰ خورشیدی احداث شدند و فعالیت خود را آغاز کردند. با استفاده از پلاستوفوم در صنعت سردسازی (یخچال سازی، سردخانه ها و …) بلافاصله این محصول به صنعت ساختمان نیز راه پیدا کرد. از جمله پروژه هایی که برای اولین بار در آنها پلاستوفوم به کار رفت می توان به هتل هیلتون (استقلال) تهران در دهه ۴۰، پروژه شرکت خانه سازی تبریز و شرکت نوسازی و عمران تهران (پروژه اکباتان) در دهه ۵۰ اشاره کرد. این شرکت ها خود کارخانه تولید پلاستوفوم تاسیس کردند تا این محصول را در صنعت ساختمان به کار گیرند.

پلاستوفوم ویژگی های قابل توجهی دارد که این محصول را برای صنایع گسترده ای جذاب و کاربردی می کند. پلاستوفوم عایق گرمایشی و سرمایشی بسیار مناسبی است که در روند بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان، ساخت سردخانه ها و بسته بندی مواد غذایی و دارویی به کار می رود. به علاوه محصولی سبک و شکل پذیر است و با ساخت قالب مناسب می تواند در بسته بندی مصنوعات متعدد به کار رود. پلاستوفوم میل به ترکیب با آب را ندارد و مشکلات زیست محیطی در صنعت بسته بندی و صنعت ساختمان را کاهش می دهد. این محصول جایگزین بسیار خوبی برای مواد کانی از جمله خاک است که منابعی تجدیدناپذیر هستند و مصرف بی رویه آنها فجایع جبران ناپذیری را برای آینده بشر سبب می شوند.

مواد اولیه پلاستوفوم در دو نوع معمولی و کندسوز (fireretardant) تولید می شوند که مواد معمولی در صنعت بسته بندی و مواد کندسوز در صنعت ساختمان و صنایع وابسته مورد استفاده قرار می گیرند.

 مصرف مواد کندسوز در صنعت ساختمان یک الزام قانونیست و استفاده از مواد معمولی EPS در ساختمان ممنوع است.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی محصولات پلاستوفوم در ایران تولید می شوند و متقاضیان این محصول از مزیت های استفاده از آن به خوبی آگاه هستند. خوشبختانه در دهه های اخیر با پیشرفت های تکنولوژیک داخلی به تدریج ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت در کشور طراحی و تولید می شوند. همچنین امروز در خصوص مواد اولیه (EPS) نه تنها پاسخگو تکاپوی مصارف داخلی هستیم که امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

اسکرول به بالا